Zwierzęcy kardiolog – dla zdrowia serca psa i kota

Podobnie jak my, także i nasi futrzani ulubieńcy mogą zmagać się z chorobami i wadami serca oraz układu krążenia. Jeśli Twój pupil choruje na serce, zdradza tego obawy lub jest rasy podatnej na problemy z sercem i układem krążenia, powinien znajdować się pod opieką zwierzęcego kardiologa. Czym zajmuje się zwierzęcy kardiolog i jakie badania wykonuje? W jakich przypadkach należy się udać na wizytę? Dowiedz się więcej.

Czym się zajmuje zwierzęcy kardiolog?

Zwierzęcy kardiolog to lekarz weterynarii, którego specjalizacją są choroby serca oraz układu krążenia u zwierząt. Kardiolog dla psa i kota zajmuje się rozpoznawaniem, badaniem i leczeniem chorób układu sercowo-naczyniowego u naszych pupili. Pod opieką zwierzęcych kardiologów najczęściej znajdują się psy, koty i konie, jako że problemy kardiologiczne dotykają ich znacznie większej liczby niż w przypadku małych zwierząt.

Warto wiedzieć, że zwierzęcy kardiolog bada nie tylko zwierzęta chore lub też z podejrzeniem choroby. W niektórych przypadkach należy regularnie wykonywać u zwierząt określone badania kardiologiczne, co omawiamy w dalszej części artykułu.

Przeczytaj też: Badanie krwi psa i kota – co warto wiedzieć?

Jakie badania wykonuje zwierzęcy kardiolog?

Zwierzęcy kardiolog wykonuje rutynowe badania serca i układu krążenia takie, jak:

• osłuchanie serca i płuc,
  • ocena jakości tętna,
  • pomiar ciśnienia,
  • ocena sposobu oddychania,
  • ocena wyglądu błon śluzowych,
  • badanie RTG,
  • badanie EKG wykonywane za pomocą elektrokardiogramu,
  • echo serca,
  • badania krwi.

Zobacz: Badanie RTG u psa i kota – kiedy wykonać i jak przebiega?

Zwierzęcy kardiolog – kiedy udać się na wizytę?

Kiedy jednak udać się do kardiologa z psem lub kotem? Istnieją przesłanki, które mogą wskazywać na to, że Twój pupil może cierpieć na choroby układu krążenia. Do objawów, które powinny zwrócić Twoją uwagę i zostać skonsultowane ze zwierzęcym kardiologiem, należą:

• kaszel (u psa),
  • zmniejszona tolerancja wysiłkowa, niechęć do aktywności fizycznej,
  • spadek masy ciała,
  • opóźniony wzrost u młodych osobników,
  • duszności,
  • omdlenia i zasłabnięcia,
  • gromadzenie się płynu w brzuchu,
  • zimne kończyny i uszy,
  • paraliż kończyn lub pogorszenie czucia,
  • wyczuwalne zbyt mocne, zbyt szybkie lub nierówne bicie serca.

Sprawdź też: Badanie moczu psa i kota – jak pobrać próbkę i kiedy je wykonać?

Ile kosztuje wizyta u kardiologa dla psa lub kota?

Koszt wizyty u kardiologa zwierzęcego jest trudny do oszacowania, gdyż zależy on nie tylko od danego lekarza i placówki, ale także od badań, które trzeba będzie wykonać. Badania z kolei zależą od stanu zdrowia pupila, jego objawów i potrzeb.

Dla przykładu koszt wykonania echa serca u psa to koszt rzędu około 200-250 zł. Najlepiej skontaktować się z danym kardiologiem i spytać o cennik badań oraz cenę konsultacji – niektóre podstawowe badania mogą być wliczone w cenę wizyty. Należy jednak liczyć się z tym, że niektóre badania mogą kosztować od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

W jakich przypadkach wykonywać regularne badania kardiologiczne u zwierząt?

Jak już wspomnieliśmy, zwierzęcy kardiolog opiekuje się nie tylko zwierzętami chorymi. Istnieją przypadki, w których badania kardiologiczne powinny być wykonywane regularnie u psa lub kota, a także u koni. Do takich przypadków należą:

• zwierzęta w hodowlach przeznaczone do rozmnażania,
  • pupile w średnim wieku (czyli w wieku 6-8. lat),
  • zwierzęta, u których ma być przeprowadzona operacja lub zabieg ze znieczuleniem ogólnym.

Dzięki wykonaniu odpowiednich badań hodowcy mogą mieć pewność, że wrodzona predyspozycja do danych chorób czy wad nie jest przekazywana dalej, a do rozrodu przeznaczane są zdrowe psy i koty. Regularne badania przeprowadzane u starszych psów i kotów ułatwiają wczesne wykrycie ewentualnych problemów, co tym samym zwiększa szanse na szybkie wdrożenie odpowiedniego leczenia.

Badania serca są również niezbędne przed zabiegami chirurgicznymi z użyciem znieczulenia ogólnego, jako że niektóre zwierzęta mogą wykazać przeciwwskazania do podania tego typu znieczulenia.

Sprawdź: Kiedy stosować karmę weterynaryjną?

Przygotowaliśmy dla Ciebie infografikę z podsumowaniem – sprawdź!

Choroby serca u psów i kotów

Zarówno u psów, jak i u kotów mogą objawić się wrodzone problemy z sercem i układem krążenia, lub rozwinąć się z wiekiem.

U psów występują najczęściej problemy z sercem i układem krążenia takie, jak:

• arytmia – występująca najczęściej u bokserów i owczarków niemieckich,
  • kardiomiopatia przerostowa – najczęściej występująca u psów dużych i olbrzymich ras,
  • tetralogia fallota – u szpiców wilczych i buldogów niemieckich,
  • niedomykalność zastawki dwudzielnej – najczęściej występująca u psów małych ras takich, jak jamniki, maltańczyki, pudle i yorki,
  • zwężenie aorty – występujące u owczarków niemieckich, nowofundlandów, golden retrieverów i bokserów,
  • dysplazja zastawki trójdzielnej – u psów dużych ras,
  • choroba worka osierdziowego – diagnozowana często u golden retrieverów oraz u innych dużych ras.

U kotów występują najczęściej schorzenia takie, jak:

• zastoinowa niewydolność serca – najczęściej u ras takich, jak sfinks, maine coon i u kotów brytyjskich,
  • kardiomiopatia przerostowa, restrykcyjna, rozstrzeniowa – może wystąpić u wszystkich ras, jednak najbardziej podatne są na nią rasy maine coon, ragdoll, koty syjamskie, bengalskie, sfinksy, koty brytyjskie oraz syberyjskie,
  •  tetralogia fallota – u ras takich, jak maine coon i koty brytyjskie.

Pamiętaj, że koty w szczególności mają tendencję do ukrywania złego samopoczucia, dlatego w ich przypadku należy zachować szczególną czujność i reagować na zmiany w zachowaniu pupila. Jeśli u Twojego psa lub kota wystąpią niepokojące objawy opisane w artykule, bezzwłocznie dowiedz się, gdzie w Twojej okolicy przyjmuje kardiolog zwierzęcy i skonsultuj się ze specjalistą. Choroby serca i układu krążenia mogą wymagać podawania pupilowi specjalistycznej karmy weterynaryjnej na serce dla psa lub kota.

Zobacz: Jaka karma dla psa chorego na serce?

Sklep Zoologiczny KrakVet.pl

Szeroki wybór karm na serce dla psów