Niewydolność nerek u kotów

Schorzenia nerek u kotów

Nerki to organ o kluczowym znaczeniu dla zdrowia – ich rolą jest kontrolowanie ciśnienia krwi, wytwarzanie niezwykle istotnych hormonów, enzymów i czerwonych krwinek, a także usuwanie z krwi zbytecznych produktów przemiany materii. Jeśli dojdzie do zaburzenia pracy nerek i nie będą mogły one prawidłowo wykonywać swojej pracy, będzie to miało poważne skutki dla zdrowia. Jednym z nich jest niewydolność nerek. W przypadku problemów z nerkami kluczowa jest szybka diagnoza i wprowadzenie odpowiedniego leczenia oraz diety.

Dowiedz się więcej na temat jej możliwych przyczyn, objawów oraz leczenia.

Wczesna diagnoza jest kluczowa

1

Objawy przewlekłej niewydolności nerek (PNN) zwykle pojawiają się dopiero, gdy choroba spowodowała już daleko idące zmiany – przeważnie do tego czasu utracone jest już ok. 75% wydolności nerek. Zidentyfikowanie problemu, zanim zmiany zajdą daleko jest kluczowe dla zdrowia i życia kota, dlatego należy uważnie kontrolować stan zdrowia pupila. Im wcześniej choroba zostanie wykryta, tym więcej jest czasu na spowolnienie jej postępowania oraz leczenie jej pierwotnej przyczyny.

Warto mieć na uwadze, że ryzyko wystąpienia chorób nerek podwaja się u kotów w wieku od 10 do 15 lat, dlatego też monitorowanie stanu zdrowia kota-seniora jest szczególnie istotne. Z tego względu zaleca się, aby koty w wieku lat 7 oraz starsze regularnie były poddawane badaniom przesiewowym pod kątem chorób nerek podczas corocznej kontroli u weterynarza.

Przyczyny niewydolności nerek u kotów

Niewydolność nerek jest jedną z najczęściej występujących u kotów chorobą, której ryzyko wystąpienia wzrasta aż dwukrotnie u kotów powyżej 10 lat. Choroba może mieć rozmaite przyczyny. Co więcej, niektóre rasy wykazują zwiększoną podatność na chorobę – zaliczamy do nich rasy takie, jak pers i angora. Choroba może mieć dwa rodzaje przebiegów – ostry albo przewlekły. Objawy ostrej niewydolności nerek zwykle pojawiają się w czasie od tygodnia do miesiąca, natomiast w przypadku przewlekłej niewydolności nerek ujawniają się one stopniowo.

Jakie są najczęstsze przyczyny niewydolności nerek?

• zmniejszony przepływ krwi lub moczu do nerek,
  • wysokie ciśnienie krwi,
  • niedrożność (np. kamienie nerkowe),
  • nowotwór,
  • zatrucie substancjami toksycznymi (pestycydy, leki, środki chemiczne),
  • zaawansowane stadium choroby zębów,
  • rasa podatna genetycznie na chorobę (zwłaszcza niektóre długowłose rasy),
  • wiek (powyżej 7 lat),
  • karma z dużą ilością fosforu lub białka (może przyśpieszać rozwój choroby),
  • tryb życia (u kotów wychodzących jest większe ryzyko ekspozycji na toksyny).
2

Objawy schorzeń nerek u kotów

Niewydolność nerek jest chorobą postępującą, a jej objawy mogą nie być widoczne przez długi czas (często aż do utraty ok. 75% funkcji nerek). Ponadto objawy często są trudne do zdiagnozowania, gdyż są podobne do objawów chorób takich, jak cukrzyca czy nadczynność tarczycy. Z tego względu właściciele kotów powinni zachować szczególną czujność i skonsultować się bezzwłocznie z lekarzem weterynarii jeśli zauważą niepokojące objawy.

4

Jakie objawy powinny zwrócić uwagę właściciela?

• zmniejszony apetyt,
  • wzmożone pragnienie,
  • częstsze oddawanie moczu lub jego nieoddawanie,
  • krew w moczu, mętny mocz,
  • wymioty,
  • pogorszony wygląd sierści,
  • brak energii i depresja,
  • utrata wagi,
  • nieprzyjemny oddech,
  • obolały pyszczek lub wrzody w pyszczku,
  • biegunka lub zatwardzenie,
  • zwiększona ilość snu.

Dieta kota chorego na nerki

Koty chorujące na nerki wymagają odpowiedniej diety. Karma dla kota z niewydolnością nerek będzie zawierać odpowiednio mniej fosforu i białka niż standardowe karmy, dzięki czemu nerki nie są nadmiernie obciążone. Zmniejszona dawka fosforu w diecie kota może załagodzić objawy i spowolnić postępowanie choroby, natomiast odpowiednio ograniczona zawartość białek o wysokiej jakości pomaga przywrócić prawidłową równowagę kwasowo-zasadową.

Jeśli kot cierpi na schorzenia nerek, zastosowanie odpowiedniego żywienia może nie tylko poprawić jego komfort, ale także spowolnić postępowanie choroby i przedłużyć jego życie. Z tego względu kluczowe jest skonsultowanie się z weterynarzem i ustalenie odpowiedniej diety dla pupila.

3

Porady i wskazówki

Diagnoza i leczenie chorób nerek u kota może zająć dłuższy okres czasu, dlatego warto dowiedzieć się więcej o stanie zdrowia kota i występujących u niego objawach, aby lepiej zrozumieć jego potrzeby i pomóc mu poradzić sobie z chorobą. Konsultuj stan pupila regularnie z lekarzem weterynarii i wdróż odpowiednie żywienie, a także dowiedz się, jak jeszcze możesz wpłynąć na komfort pupila.

Przeczytaj więcej na naszym blogu:

Choroby nerek u kota – objawy i leczenie

Nerki to organ odgrywający kluczową rolę w organizmie każdego zwierzęcia. Schorzenia nerek to problem występujący dużo częściej u kotów niż u psów. Objawy choroby pojawiają się późno, dopiero gdy 75% funkcji organu jest upośledzone. Zaburzenia w ich działaniu mogą mieć rozmaite podłoże. Niezależnie od przyczyny, zwierzę dotknięte takimi problemami wymaga dożywotniej terapii farmakologicznej, a także stosowania specjalistycznej diety. Sprawdź, jak objawiają się choroby nerek u kota i jak je leczyć.

Niewydolność nerek u kota – objawy, przyczyny i leczenie

Prawidłowo funkcjonujące nerki odgrywają niezwykle istotną rolę zarówno w życiu człowieka, jak i zwierzęcia. Do ich zadań należy bowiem skuteczne usuwanie nie tylko zbędnych, ale również toksycznych substancji z organizmu. Niestety, schorzenia tych organów obserwowane są ze stosunkowo dużą częstotliwością, szczególnie w przypadku kotów. Poniższy artykuł stanowi więc odpowiedź na najczęściej zadawane pytania dotyczące niewydolności nerek u mruczków, a także poradnik w kwestii opieki nad chorym kotem.

Jaka karma dla kota z chorymi nerkami?

Nerki pełnią wiele ważnych funkcji w organizmie człowieka, ale również zwierząt. Odpowiadają one za gospodarkę płynów w ciele kota, dbając m.in. o odpowiednią wysokość składników mineralnych i ciśnienie krwi. Z tego powodu choroby nerek stanowią poważne zagrożenie życia i zdrowia zwierzęcia. Jak żywić kota cierpiącego na choroby nerek? Jaka powinna być karma dla kota z chorymi nerkami?

Pomóż pupilowi poradzić sobie z chorobą nerek Zastosuj odpowiednią dietę, by spowolnić postęp choroby