Zaburzenia żołądkowo-jelitowe u kotów

Czym są zaburzenia żołądkowo-jelitowe u kotów?

Zaburzenia trawienne (żołądkowo-jelitowe) to dolegliwości, które uniemożliwiają właściwe trawienie pokarmów i wchłanianie składników odżywczych, a także wpływające na tempo tych procesów. Zaburzenia trawienia wpływają nie tylko na pogorszenie komfortu życia kota. Mogą one także doprowadzić do niebezpiecznych niedoborów lub odwodnienia oraz innych problemów zdrowotnych, dlatego nie wolno ich lekceważyć.

Problemy trawienne to jedne z najczęstszych dolegliwości, z którymi właściciele kotów zwracają się do lekarzy weterynarii. Aby zapewnić pupilowi pomoc, należy zdiagnozować ich przyczynę oraz ustalić właściwy sposób odżywiania, co jest kluczowe w przypadku kotów z problemami trawiennymi.

Dowiedz się więcej na temat problemów trawiennych u kotów.

Rodzaje i przyczyny zaburzeń trawienia u kotów

Istnieje wiele rodzajów zaburzeń trawienia, które mogą mieć rozmaite przyczyny. W niektórych przypadkach wystarczy, że kot zje coś nieodpowiedniego, inne z kolei wiążą się z nietolerancjami i nadwrażliwościami pokarmowymi, stanami zapalnymi, infekcjami bakteryjnymi lub brakami enzymów trawiennych. Co więcej, niektóre rasy kotów są bardziej podatne na problemy trawienne – zaliczamy do nich rasy takie, jak ragdoll i sfinks. Aby ustalić przyczynę problemów żołądkowo-jelitowych u pupila i wprowadzić dalsze leczenie, należy skonsultować się z lekarzem weterynarii.

Jakie schorzenia są najczęściej diagnozowane?

Ostre zapalenie żołądka i jelit

Jest to stan zapalny występujący w układzie trawiennym, który zwykle ma ostry, ale krótkotrwały przebieg. Przyczyną zapalenia może być zjedzenie zepsutego jedzenia lub połknięcie ciała obcego, stres, alergia pokarmowa, pasożyty, spożycie toksycznej rośliny lub substancji oraz niektóre choroby.

Biegunka

Najczęściej powodowana jest przez zjedzenie nieświeżego jedzenia, odpadów, kalorycznych przekąsek lub resztek ze stołu, zmianę karmy lub stres, ale mogą ją także spowodować pasożyty i infekcje, a także dysfunkcje niektórych narządów wewnętrznych. Nie wolno jej lekceważyć, gdyż może prowadzić do groźnego odwodnienia.

Zapalenie trzustki

Jest to stan zapalny lub infekcja trzustki, gruczołu znajdującego się za żołądkiem. Przyczyny zapalenia trzustki mogą być rozmaite i bardzo często trudno je zdiagnozować – zaliczamy do nich często zmniejszony przepływ krwi (spowodowany odwodnieniem lub stanem chorobowym), infekcje, chorobę lub też uraz.

Zewnątrzwydzielnicza niewydolność trzustki

Choroba ta może objawiać się utratą wagi, zwiększonym apetytem i częstym oddawaniem luźnego stolca. Jego najczęstszą przyczyną jest przewlekłe zapalenie trzustki.

Zapalenie okrężnicy

Stan zapalny jelita grubego prowadzący do częstszego, bolesnego oddawania kału, najczęściej u kotów poniżej 5. roku życia. Przy zapaleniu okrężnicy kał kota może zawierać krew i śluz. Przyczyną mogą być polipy, guzy, zmiana karmy, alergia pokarmowa, połknięcie ciała obcego i rozmaite schorzenia.

Zatwardzenie

Spowodować je może najczęściej odwodnienie, niedostateczna dawka błonnika w diecie, zakłaczenie lub spożycie ciał obcych, zaburzenia funkcji jelita grubego na tle nerwowym i brak aktywności fizycznej, ale także starzenie się, guzy, urazy i złamania, schorzenia kręgosłupa, zaburzenia przemiany materii i hormonalne oraz osłabienie organizmu.

Zespół jelita drażliwego

Może się on wiązać z przewlekłym zapaleniem i dyskomfortem jelitowym, ale zwykle nie jest bezpośrednio powiązany ze schorzeniami żołądkowo-jelitowym. Przyczyny nieraz trudno je zidentyfikować – zalicza się do nich nietolerancje pokarmowe i problemy z pasażem pokarmu i jego wydalaniem. Przyczyną może być również długotrwały, silny stres.

Zaburzenia wchłaniania w jelicie cienkim

Stan zapalny w jelicie cienkim może doprowadzić do zaburzeń we wchłanianiu wartości odżywczych. Może powodować biegunki oraz spadek wagi i brak apetytu u kota.

Objawy zaburzeń trawienia u kota

Przewlekłe zaburzenia żołądkowo-jelitowe najczęściej objawiają się luźnym stolcem lub biegunką, jednak mogą występować również inne objawy. Przewlekłe zaburzenia trawienia prowadzą do ogólnego osłabienia organizmu, a także mogą skutkować groźnymi niedoborami wartości odżywczych oraz odwodnieniem. Nie wolno ich lekceważyć – jeśli zauważysz u kota objawy zaburzeń trawiennych, należy bezzwłocznie skonsultować się z weterynarzem. Lekarz weterynarii pomoże zdiagnozować ich przyczynę oraz ustali dalsze leczenie. Zaleci także odpowiednią dietę, która jest kluczowa w przypadku problemów trawiennych.

Jakie są najczęstsze objawy zaburzeń trawienia?

• biegunka lub luźny stolec,
  • zatwardzenie,
  • częste oddawanie wiatrów,
  • wymioty,
  • wzdęcia,
  • ogólne osłabienie organizmu,
  • brak apetytu.

Odpowiednia dieta jest kluczowa przy zaburzeniach trawiennych

Odpowiednia dieta może przynieść Twojemu pupilowi ulgę w problemach trawiennych, poprawić jakość stolca, wpłynąć korzystnie na trawienie oraz wchłanianie wartości odżywczych, a także zapobiec dalszemu pogłębianiu się problemu. Jest kluczowa, jeśli chodzi o komfort życia pupila. Na rynku zoologicznym dostępny jest szereg karm opracowanych specjalnie dla kotów z zaburzeniami trawienia, od wysoce strawnych i kojących diet bytowych po specjalistyczne pokarmy weterynaryjne.

Jeśli u kota występują objawy zaburzeń żołądkowo-jelitowych, należy koniecznie skonsultować z weterynarzem kwestię ewentualnej zmiany diety. Weterynarz poleci Ci odpowiednią karmę oraz ustali jej dawkowanie.

Porady i wskazówki

Przyczyn zaburzeń trawienia może być wiele, a ich diagnoza bywa niełatwa i często wymaga czasu. Na szczęście istnieje wiele sposobów, które mogą pomóc załagodzić w międzyczasie występujące u kota objawy i przynieść mu ulgę. Skonsultuj przypadek pupila z lekarzem weterynarii, a także dowiedz się więcej o jego problemach, by lepiej zrozumieć jego stan i potrzeby.

Przeczytaj więcej na naszym blogu:

Zaburzenia trawienia u kota

Zaburzenia trawienia należą do jednych z najbardziej powszechnych problemów, z którymi opiekunowie kotów zgłaszają się do lecznicy weterynaryjnej. Nie wolno ich bagatelizować, ponieważ mogą mieć poważny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu, a tym samym na samopoczucie pupila. Problemy gastryczne mogą mieć rozmaite podłoże wynikające m.in. z zatruć pokarmowych, stanów zapalnych, nietolerancji pokarmowych, jelita drażliwego czy połknięcia ciała obcego. Nierzadko towarzyszą innym chorobom układowym, sytuacjom stresowym czy przekarmianiu pupila. Jak rozpoznać i leczyć zaburzenia trawienia u kota?

Dieta niskotłuszczowa dla kota – kiedy ją wprowadzić?

Problemy z układem pokarmowym pupila niejednokrotnie bywają przyczyną frustracji wielu opiekunów, dla których zbawienna okazuje się właściwie dobrana do potrzeb kota dietetyczna karma pełnoporcjowa. Zapalenie żołądka, choroba zapalna jelit, biegunki mogą pojawić się u młodych i dorosłych kotów. W jaki sposób można regulować prawidłową pracę przewodu pokarmowego i jaki może mieć w tym udział odpowiednio zbilansowana karma? Czy ważne jest w niej włókno surowe i inne składniki? Kiedy wskazana jest dieta niskotłuszczowa dla kota?

Gdy kot nie chce jeść – przyczyny braku apetytu i porady

Twój kot kaprysi przy jedzeniu? A może doświadcza właśnie nagłego spadku apetytu, którego przyczyny nie jesteś w stanie określić? Niektóre koty bywają z natury wybredne, warto jednak mieć na uwadze, że przyczyn utraty apetytu może być wiele. Należy mieć się na baczności zwłaszcza, gdy pojawia się on nagle. Co może być tego przyczyną? Jak postępować, gdy kot nie chce jeść i czym można skłonić go do jedzenia? Przybliżamy możliwe przyczyny i rozwiązania.

Pomóż pupilowi z zaburzeniami trawiennymi Odpowiednia dieta przyniesie kotu ulgę i załagodzi objawy.