Choroby stawów u psów

Czy Twój pies cierpi na sztywność stawów?

Schorzenia i problemy związane ze stawami są bardzo powszechne wśród psów. Szczególnie na nie narażone są psy niektórych ras, zwłaszcza duże psy, a także czworonogi aktywne lub po zabiegach czy urazach układu ruchu. Na problemy ze stawami narażone są również szczenięta, które nadmiernie obciążają stawy w okresie wzrostu.

Sztywność stawów to zmiany, do których dochodzi w stawach w wyniku fizjologicznego i patologicznego zużywania lub ścierania. U psów, które cierpią na sztywność stawów, chrząstka stawowa pomiędzy kościami w stawie zużywa się szybciej, niż jest w stanie się zregenerować. Prowadzi to do problemów z poruszaniem się, sztywnego chodu, dyskomfortu i bólu. Problemy ze stawami mogą znacznie pogorszyć jakość życia psa, dlatego należy o nie zadbać i leczyć wynikłe problemy przy pomocy odpowiednich ćwiczeń oraz zbilansowanego żywienia.

Przyczyny sztywności stawów u psa

Do problemów ze stawami mogą prowadzić nie tylko urazy czy wypadki. Czynniki takie, jak nieprawidłowa waga, nieodpowiednio zbilansowane żywienie, wiek, rasa i wielkość rasy, a także nabyte lub wrodzone problemy mogą stanowić predyspozycję do problemów ze stawami.

Czym jest spowodowana sztywność stawów?

Wraz z wiekiem wzrasta ryzyko problemów ze stawami, gdyż chrząstka stawowa sukcesywnie się ściera. Psi seniorzy są szczególnie narażeni na sztywność stawów, jednak mogą na nią być również narażone bardzo aktywne lub nieprawidłowo odżywiane szczenięta.

Wiek

Urazy chrząstki stawowej, zwłaszcza te nieprawidłowo leczone, mogą prowadzić do wystąpienia sztywności stawów. Problemy wynikłe z przeszłych urazów pojawiają się najczęściej na późniejszych etapach życia.

Wypadki i urazy

Niektóre rasy są szczególnie narażone na problemy ze stawami, w tym dysplazję stawów. Zaliczamy do nich głównie duże rasy, takie jak labrador retriever, golden retriever, owczarek niemiecki czy rottweiler, ale także małe rasy takie, jak mops, pekińczyk czy buldog francuski.

Rasa

Nadwaga może prowadzić do rozmaitych problemów zdrowotnych, w tym problemów ze stawami. Układ ruchu psów z nadwagą jest nadmiernie obciążony, przez co chrząstka stawowa szybciej się ściera. Dbanie o prawidłową wagę to niezbędny element profilaktyki problemów ze stawami.

Nadwaga

Niektóre psy cierpią na dziedziczne lub wrodzone zaburzenia, przez które stają się one bardziej podatne na wystąpienie chorób stawów, zwłaszcza na późniejszych etapach życia. Z tego względu wiele hodowli prowadzi prześwietlenia pod kątem problemów ze stawami.

Zaburzenia dziedziczne i wrodzone

Objawy sztywności stawów u psa

Problemy ze stawami powodują u psa dyskomfort lub ból, a także problemy z poruszaniem się. Jeśli zauważysz u pupila jeden z poniższych objawów, może to oznaczać, że pies choruje na stawy. Należy wówczas bezzwłocznie skonsultować się z weterynarzem, by ustalić najlepszą drogę leczenia pupila.

Na jakie objawy należy zwrócić uwagę?

• sztywność ruchów, zwłaszcza po odpoczynku,
  • niechęć do chodzenia po schodach,
  • szybkie męczenie się,
  • wybieranie pozycji leżącej zamiast siedzenia lub stania,
  • tkliwość stawów – pies nie pozwala dotknąć kończyn, odsuwa się lub negatywnie reaguje na dotyk.

Aktywność fizyczna a kondycja stawów psa

Umiarkowana aktywność fizyczna korzystnie wpływa na stan stawów psa. Regularna aktywność pomaga psu zachować odpowiednią wagę, co zmniejsza obciążenie stawów. Równocześnie ruch pomaga pupilowi zachować mobilność stawów i możliwość swobodnego poruszania się. Warto jednak mieć na uwadze, żeby zachować umiar – nadmierny wysiłek prowadzi do przeciążenia. Psy uwielbiają się wybiegać na otwartej przestrzeni aż się zmęczą, co w przypadku psów z problemami ze stawami może prowadzić do bólu po wysiłku. Kontroluj zatem psa pozwalając mu na swobodne bieganie, a następnie biorąc go na smycz i skłaniając do spokojnego spaceru. Dzięki temu zadbasz o ruchomość stawów i prawidłową wagę pupila bez obciążania układu ruchu.

Jeśli masz wątpliwości, na ile ruchu Twój pies może sobie pozwolić, by nie wpłynęło to niekorzystnie na jego stawy, skonsultuj się z weterynarzem, który pomoże Ci ustalić odpowiedni plan aktywności dla pupila.

Odpowiednie żywienie może pomóc

Sposób odżywiania psa oraz podawana mu karma ma niemały wpływ na kondycję jego stawów oraz na mobilność. Psy cierpiące na problemy ze stawami lub wykazujące do nich predyspozycje powinny mieć dietę zawierającą składniki wpływające korzystnie na stawy, takie jak chondroityna, glukozamina, kolagen i kwasy tłuszczowe omega-3. Składniki te mogą być również zawarte w suplementach dla psa. Karma powinna ponadto pomóc psu utrzymać odpowiednią wagę.

W razie wątpliwości skonsultuj się z lekarzem weterynarii lub psim dietetykiem – otrzymasz profesjonalną pomoc w wyborze odpowiedniej karmy.

Porady dla właścicieli

Jeśli zauważysz objawy mogące świadczyć o problemach ze  stawami u pupila, należy bezzwłocznie skonsultować się z weterynarzem, by ustalić odpowiednie leczenie oraz dietę. Warto także dowiedzieć się więcej o stanie zdrowia pupila, by lepiej zrozumieć jego dolegliwości i potrzeby.

Przeczytaj więcej na naszym blogu:

Jak dbać o stawy u psów dużych ras?

Choroby stawów u psów znacząco obniżają komfort życia, a przy tym uniemożliwiają im prawidłowe funkcjonowanie. Czworonogi doświadczają trudności w poruszaniu się, wstawaniu, siadaniu i kładzeniu się. Mogą odczuwać ból, który pogarsza ich samopoczucie, czyni apatycznymi oraz nieszczęśliwymi. Choć schorzenia stawów obserwowane są u wielu rozmaitych psów, na ich występowanie w szczególności narażone są rasy duże i olbrzymie.

Niezdenaturowany kolagen typu II: Rewolucyjny składnik dla wsparcia stawów psa

Zdrowe stawy są niezbędne dla aktywnego i radosnego życia psa. Niestety, wiele psów cierpi z powodu różnych schorzeń stawowych jak dysplazje stawów, zaburzenia rozwoju chrząstki (OCD). Także urazy, zabiegi ortopedyczne czy choćby nadwaga w długofalowo również skutkują obciążeniem stawów i pogorszeniem ich funkcji. W ostatnich latach naukowcy odkryli potencjał skutecznego składnika, który może pomóc w łagodzeniu bólu i poprawie funkcji stawów psów – jest nim niezdenaturowany kolagen typu II (UC-II) .

Choroby stawów u psów – przyczyny, profilaktyka, leczenie

Choroby stawów u psów to powszechnie spotykane zjawisko, które dotyka w szczególności starsze czworonogi. Nie oznacza to jednak, że wśród młodych psiaków dolegliwości związane ze stawami całkowicie nie występują, a wręcz przeciwnie. Najczęściej objawiają się one poprzez kulenie, czy też widoczne trudności z chodzeniem lub wstawaniem z posłania. Niezwykle istotne jest to, iż choroby stawów są dla zwierząt bolesne, a także uciążliwe.

Pomóż pupilowi mierzyć się ze sztywnością stawów Zadbaj o samopoczucie psa