Jaka karma dla psa chorego na serce?

Facebookmail

Serce to najważniejszy narząd organizmu. Pompuje krew, doprowadzając tlen i składniki odżywcze do wszystkich komórek w ciele zwierzęcia. Choroby tego narządu są szczególnie niebezpieczne i wymagają od właścicieli poświęcenia uwagi czworonogowi i jego nawykom żywieniowym.

Jakie są objawy chorego serca u psa?

Psy zmagają się z chorobami serca nie rzadziej niż ludzie. Kłopoty z pracą mięśnia sercowego pojawiają się niezależnie od wieku, płci czy wielkości pupila. Są niestety trudne do wykrycia, dlatego bardzo ważne są okresowe badania, szczególnie osłuchiwanie klatki piersiowej. Jeśli jednak nasz pies stroni od wysiłku fizycznego, spacery stały się dla niego nie przyjemnością, a dużym wysiłkiem, na co dzień obserwujemy przyspieszony oddech i sapanie, należy dokładniej obserwować psa. Charakterystyczny dla chorób serca jest zsiniały język oraz kaszel, najczęściej w nocy lub nad ranem.

Profilaktyka

Na chorobę serca szczególnie narażone są psy otyłe. Aby temu zapobiec należy odpowiednio zbilansować dietę naszego czworonoga oraz zapewnić mu odpowiednią ilość ruchu. Można podawać czworonogowi specjalną karmę dedykowaną psom z nadwagą, która pomoże pozbyć się zbędnych kilogramów. Choroby serca mogą zostać wywołane przez zaburzenia innych narządów wewnętrznych lub mieć podłoże genetyczne.

Dieta dla chorego serca psa

Jak przy każdej chorobie, istotnym czynnikiem leczenia jest dostosowana dieta. Aby utrzymać prawidłową masę ciała, zaleca się częstsze podawanie mniejszych porcji pokarmu, a także podgrzewanie go, co wpłynie pozytywnie na smakowitość jedzenia. Chore psy mają zmniejszony apetyt, dlatego należy szczególnie zadbać o właściwą ilość przyjmowanego pokarmu, na przykład poprzez dodawanie do niego jogurtu, miodu lub soku z tuńczyka. Nie należy dodawać soli, ponieważ wpłynie ona negatywnie na funkcjonowanie chorego organizmu.

• Najważniejszym punktem przy diecie chorego na serca psa jest ograniczenie sodu. Zmniejsza to zatrzymywanie wody w organizmie oraz obciążenie mięśnia sercowego. Dodatkowo powinna zostać zmniejszona ilość podawanego fosforu, aby zmiana diety nie doprowadziła do zaburzeń pracy nerek.

• Ważne jest uzupełnianie witamin z grupy B, które są wypłukiwane z organizmu przez podawane leki.

• Inne składniki odżywcze, które wspomogą pracę serca to potas, karnityna i tauryna. Dla psów będących na diecie poleca się wątróbkę drobiową.

Komponowanie diety dla psów z chorym sercem może być nieco kłopotliwe dla właściciela, dlatego warto rozważyć zakup karmy weterynaryjnej skierowanej dla psów cierpiących na niewydolność serca. Leczenie wspomogą również odpowiednie preparaty witaminowe.

Facebookmail