Brak apetytu u psa – jak temu zaradzić?

Czy jest piękniejszy widok, niż jedzący pies? Niewiele jest na świecie obrazów tak szczerej radości, jak wzrok psa wbity w nadchodzący posiłek. I choć czasem ta bezwarunkowa miłość do jedzenia nam przeszkadza (zwłaszcza gdy sami chcemy coś zjeść, a czworonóg też ma na to chętkę), to jednak większość psów tak już po prostu ma! Czasem jednak zdarza się, że pies nie wykazuje zainteresowania swoimi posiłkami – powinno to wzbudzić naszą czujność, ponieważ odpowiedź „może jest na diecie”, raczej w przypadku zwierząt się nie sprawdza. Brak apetytu u psa – jak temu zaradzić?

Dlaczego pies nie ma apetytu? Weterynarz zna przyczynę

Pierwszym krokiem powinna być wizyta u weterynarza. Brak apetytu może być spowodowany pogorszeniem się stanu zdrowia psa – niechęć do jedzenia może wskazywać choćby na gorączkę. Jeżeli do braku apetytu dochodzą inne niepokojące przypadłości, na przykład biegunki, wymioty lub utrata wagi, to wizyta u weterynarza powinna być niezwłoczna. Weterynarz przeprowadzi wywiad i podstawowe badania. Jeśli przyczyną braku apetytu u Twojego pupila są problemy ze zdrowiem, weterynarz zaleci odpowiednie leczenie i postępowanie. Warto tu mieć na uwadze, że przyczyną braku apetytu mogą być nie tylko nagła choroba lub przewlekłe problemy z układem trawiennym, ale także problemy z uzębieniem.

Zobacz: Zwierzęcy internista dla psa i kota – specjalista od wszystkiego

Utrata apetytu – o czym może świadczyć?

O czym może świadczyć nagła utrata apetytu? Niestety o problemach różnorakiej natury. Z jednej strony mogą to być kłopoty o charakterze dentystycznym – połamane zęby czy bolesne dziąsła albo uniemożliwiają gryzienie pokarmu, albo powodują tak duży dyskomfort, że skutecznie zniechęca to psa do jedzenia. Z drugiej strony problemy mogą sięgać znacznie dalej niż jama gębowa i brak apetytu może świadczyć na przykład o problemach z wątrobą. Gdy już przyjdzie z czymś takim nam się zmierzyć, dobrym rozwiązaniem w rekonwalescencji pod kontrolą lekarza weterynarii mogą okazać się karmy weterynaryjne dla psa.

Nieświeża karma – odbierze apetyt każdemu psu

Czasem jednak przyczyny są dużo bardziej prozaiczne i – na szczęście – łatwiejsze do wyeliminowania. Jeżeli weterynarz wykluczy wszelkie choroby, to być może problem leży w samym pokarmie? Podobnie jak w przypadku jedzenia dla ludzi, złe przechowywanie może sprawić, że pokarm straci swoje wartości. Nawet najlepsze danie, jeżeli nie będzie odpowiednio zabezpieczone, przestanie kusić swymi walorami. Puszkę z jedzeniem najlepiej trzymać w lodówce nie dłużej niż 24 godziny. Co więcej, warto oddzielić je od reszty produktów, żeby nie przeszło innymi zapachami. Psy mają wrażliwy zmysł węchu, więc dziwna kombinacja zapachów może je skutecznie zniechęcić do jedzenia. Można więc taką puszkę nakryć szklanym pojemnikiem lub umieścić w osobnej przegródce (jeżeli taką posiadamy w lodówce).

Natomiast suchej karmy nie powinno trzymać się w miejscach wilgotnych i ciepłych. Bardzo dobrym rozwiązaniem na utrzymanie świeżości karmy suchej na odpowiednim poziomie do samego momentu podania są dostępne na rynku urządzenia dozujące.

Brak apetytu u psa przez mało zróżnicowaną dietę

Nikt z nas nie lubi jeść wciąż tego samego – podobnie jest z psami. Ile razy można jest jedno danie? Nie jest jednak dobrym pomysłem ciągłe zmienianie karmy. Rozwiązaniem może być więc urozmaicanie podawanych posiłków poprzez dobieranie ciekawych dodatków. Karmę można podawać na przykład zmieszaną z odrobiną jogurtu, czy dać do niej kilka kawałków mięsa. Rozmaite przysmaki mogą również stanowić wartościowy dodatek, choć nie należy z nimi przesadzać. Od razu lepiej! Dobrym rozwiązaniem jest też mieszanie karmy suchej i mokrej.

Należy mieć również na uwadze jakość karmy. Postaw na karmę wysokiej jakości od sprawdzonego producenta, która będzie odpowiednio dobrana do potrzeb psa wynikających z jego wieku, wagi, upodobań i indywidualnych cech. Doskonałym rozwiązaniem jest linia karm Hill’s Science Plan, która oferuje nie tylko zdrowe, ale i wysoce smakowite codzienne posiłki dla psów. Hill’s Science Plan to żywienie oparte na nauce i wieloletnim doświadczeniu. Karmy są przygotowywane ze szczególną dbałością o smak, dlatego jeśli Twój pupil jest wybredny, z pewnością przypadną mu do gustu. W ofercie znajdziesz codzienne posiłki dla psów w każdym wieku i każdej rasy. Powstają one z uwielbianych przez psy mięs – kurczaka, jagnięciny i wołowiny.

Sprawdź: Jakie są karmy Hill’s Science Plan?

Sklep Zoologiczny KrakVet.pl

Szeroki wybór wysokiej jakości karm dla psów Hill’s Science Plan

Dokarmianie resztkami z obiadu i mało aktywności fizycznej

Czasem może się zdarzyć, że pies nie chce zjeść tego, co mu podaliśmy, bo zdążył sobie wcześniej schrupać coś na boku. Rozpieszczanie zwierzaka na przykład resztkami z naszego stołu to nie jest dobry pomysł – pies nie tylko nie będzie wystarczająco głodny, żeby wziąć się za własną karmę, ale też przyzwyczai się do naszych rarytasów. Kto by po czymś takim chciał nadal jeść suchą karmę? Co więcej, resztki ze stołu nie tylko nie dostarczą psu niezbędnych wartości odżywczych, ale wręcz mogą zaszkodzić.

Warto też pomyśleć o tym, jak zwiększyć apetyt psiaka. Dobrym rozwiązaniem może okazać się zwiększony wysiłek fizyczny. Wydłużaj stopniowo długość spacerów, zabieraj go na wycieczki i częściej baw się z pupilem. Zmachany pies łaskawiej spojrzy na karmę!

Przeczytaj też: Czy pies może jeść resztki ze stołu?

Brak apetytu u psa – co warto zapamiętać?

1. Dlaczego pies nie ma apetytu?

Przyczyn może być wiele, jednak jeśli obserwujemy dodatkowe niepokojące objawy, powinniśmy jak najszybciej udać się do weterynarza

2. Najczęstsze przyczyny utraty apetytu:
  • utrata zębów
  • problemy z żołądkiem, wątrobą, jelitami lub trzustką
  • utrata smakowitości karmy poprzez niewłaściwe przechowywanie
  • mało zróżnicowana i monotonna dieta
  • dokarmianie resztami z obiadu i mała aktywność fizyczna

Przyczyny braku apetytu u psa mogą być różne. Warto obserwować swojego pupila, gdyż szybka reakcja opiekuna w przypadku choroby może ocalić jego życie.

Data publikacji wpisu: 05.02.2018r.

Data publikacji: 18.01.2022 r.