Dieta niskotłuszczowa dla psa – kiedy ją wprowadzić?

Zaburzenia żołądkowo-jelitowe to stosunkowo częsta przypadłość wśród psów. Ich tryb życia, niepohamowany apetyt oraz szereg innych czynników doprowadzają do częstych konsultacji w gabinecie weterynaryjnym. Poza chwilowymi niedyspozycjami gastrycznymi wiele psów cierpi także z powodu przewlekłych schorzeń układu trawiennego. Dowiedz się, w jakich sytuacjach może być korzystna dieta niskotłuszczowa dla psa.

Najczęstsze choroby przewodu pokarmowego u psów

Choroby układu pokarmowego dotyczą wszystkich psów, w każdym wieku, niezależnie od płci, czy rasy, choć oczywiście pewne rasy czworonogów są szczególnie predysponowane do występowania konkretnych schorzeń. Jakie są więc najczęstsze choroby przewodu pokarmowego? Obejmują one:

• Ostre zapalenie żołądka i jelit,
  • Nieswoiste zapalenie jelit,
  • Zatrucia pokarmowe,
  • Nietolerancję pokarmową,
  • Zapalenie trzustki/ostre zapalenie trzustki,
  • Przewlekłe zapalenie żołądka, zapalenie jelita grubego,
  • Zewnątrzwydzielnicza niewydolność trzustki,
  • Niedrożności przewodu pokarmowego.

Sprawdź: Zaburzenia trawienia u psa i ich leczenie

Objawy ogólne

W zdecydowanej większości przypadków podstawowe objawy kliniczne opisywanych chorób są podobne. Obejmują one biegunkę lub rozwolnienie, wymioty, bóle brzucha, wzdęcia i zmniejszenie lub brak apetytu, pojawia się także utrata masy ciała. W przypadku ich pojawienia się warto odwiedzić lekarza weterynarii, ponieważ u ich podłoża mogą leżeć poważniejsze schorzenia (również niewydolności nerek, infekcje bakteryjne, wrzody żołądka).

Na podstawie wyniku badania klinicznego lekarz weterynarii może zadecydować o wykonaniu dodatkowych badań celem dokładniejszej diagnostyki. W przypadku ostrych zapaleń przewodu pokarmowego, czy niepożądanych reakcji na pokarm najczęściej wystarczające pozostaje leczenie objawowe. Ma ono na celu przywrócenie prawidłowego działania przewodu pokarmowego, a także odbudowa jego flory bakteryjnej, regulującej proces trawienia.

Należy pamiętać, że w każdym przypadku ból brzucha, wymioty i biegunka mogą okazać się niebezpieczne. Silny nieżyt przewodu pokarmowego skutkujący wymiotami i połączony najczęściej także z biegunką powoduje bardzo szybką utratę wody i elektrolitów z organizmu. Jeśli opisane objawy uzupełni spadek masy ciała, może nastąpić poważne w skutkach odwodnienie.

Przyjrzyj się diecie psa w trosce o przewód pokarmowy

Jak czytać skład karmy?

Niezależnie od przyczyny poza podstawowym leczeniem choroby należy przyjrzeć się diecie zwierzęcia. Właściwe żywienie dostosowane do wieku i zdiagnozowanych przypadłości zawsze powinno stanowić uzupełnienie leczenia. W przypadku chorób układu pokarmowego jego rola jest prawie tak samo ważna, jak pozostałych elementów terapii. O czym należy pamiętać podczas doboru karmy dla pupila cierpiącego na opisywane choroby?

Odpowiednie źródło białka dla zachowania psa w dobrej kondycji

Dieta eliminacyjna u psa i kota

W pierwszej kolejności należy dostarczyć odpowiedniego źródła białka. Powinno być ono lekkostrawne, o wysokiej dostępności i wartości biologicznej. Lekkostrawność białka sprawi, że nie będzie ono nadmiernie przeciążać i tak już chorego przewodu pokarmowego. Dzięki temu organizm szybciej odzyska pełnię zdrowia. Proteiny o wysokiej dostępności i wartości biologicznej dostarczą do organizmu wszystkich niezbędnych aminokwasów, które konieczne są do prawidłowego funkcjonowania każdego narządu.

Istnieje wiele źródeł białka cechujących się opisywanymi właściwościami. Jednym z nich są ryby, które dodatkowo odpowiedzialne są na mały odsetek występowania niepożądanych reakcji pokarmowych, przed którymi powinniśmy chronić chore psy, żeby nie pogarszać ich stanu. Dzięki swoim walorom zapachowym i smakowym ryby są chętnie zjadane przez zwierzęta, co z powodzeniem wykorzystywane może być u pupili, u których w wyniku choroby doszło do zmniejszenia lub zaniku apetytu.

Sprawdź: Schorzenia wątroby u psa – objawy i leczenie

Poziom tłuszczu w diecie

Utrzymanie psa lub kota - opieka weterynaryjna

W przypadku niektórych jednostek chorobowych należy także zwrócić uwagę na inne aspekty jadłospisu zwierzęcia, takie jak na przykład poziom tłuszczu w diecie. Może okazać się bowiem konieczne wprowadzenie diety typu „low-fat”, aby uzyskać oczekiwane rezultaty w leczeniu. Choć mogłoby się wydawać, że ilość tłuszczu jest istotna tylko u zwierząt otyłych, to nie jest to jedyny powód konieczności obniżenia jego poziomu w pokarmie.

Dieta niskotłuszczowa jest bowiem zalecana nie tylko u psów z nadwagą, ale także u zwierząt z predyspozycjami do jej wystąpienia. Są to zarówno zwierzęta po kastracji i sterylizacji, ale także mniej aktywne kanapowce, czy pacjenci po zabiegach chirurgicznych, po których wymagane jest ograniczenie ruchu.

Kolejnym czynnikiem, przy którym powinna być zastosowana dieta niskotłuszczowa są choroby trzustki i wątroby. Jej zewnątrzwydzielnicza niewydolność (EPI) lub zapalenie nie będą mogły być skutecznie leczone bez zmniejszenia zawartości tłuszczu w diecie. EPI jest schorzeniem stosunkowo rzadkim. Zdecydowanie częściej psy chorują na zapalenia trzustki. Mogą one pojawić się w każdym wieku, a przyczyny mogą być rozmaite. Najczęściej mamy do czynienia z ostrym zapaleniem tego narządu, które wymaga natychmiastowej konsultacji z lekarzem weterynarii, ponieważ stanowi stan bezpośredniego zagrożenia życia i nigdy nie należy go bagatelizować.

Po stabilizacji stanu ostrego zapalenie może się wycofać lub przejść w formę przewlekłą, która wymaga najczęściej dożywotniego leczenia i stosowania diety. Ze względu na pełnioną przez trzustkę funkcję należy dążyć do jej odciążenia. Produkuje ona między innymi enzymy trawiące tłuszcze i białka, stąd dostarczenie do organizmu pełnowartościowych, lekkostrawnych składników o obniżonej zawartości tłuszczu pozwoli choremu narządowi szybciej zregenerować się i wrócić do pełni zdrowia.

Brit Veterinary Diet Gastrointestinal Low-fat

Na polskim rynku zoologicznym niewiele jest produktów łączących wszystkie pożądane cechy diety typu „gastrointestinal” dla wrażliwych zwierząt. Jednym z nich jest Brit Veterinary Diet Gastrointestinal Low-fat. Ta dieta niskotłuszczowa bazująca na białku ze śledzia i grochu dostarczy do organizmu chorego zwierzęcia wszystkich niezbędnych substancji odżywczych bez nadmiernego obciążania przewodu pokarmowego. Pozwala to na wyciszenie niepożądanych objawów chorób, a co za tym idzie, umożliwi psu cieszenie się pełnią zdrowia.

Sklep Zoologiczny KrakVet.pl

Szeroki wybór wysokiej jakości karm weterynaryjnych Brit dla psów