Problemy behawioralne czworonożnych seniorów

Nawet najdrobniejsze zmiany w zachowaniu naszych pupili mogą świadczyć o rozwoju niektórych chorób. Czasem bywają ich pierwszą, a nawet jedyną oznaką. Szczególną czujność należy zachować zwłaszcza w przypadku czworonożnych seniorów – jeśli pojawią się u nich problemy behawioralne, może to wskazywać na postępującą chorobę. Wraz z wiekiem ryzyko wystąpienia rozmaitych problemów zdrowotnych wzrasta, dlatego jeśli zauważysz u pupila niepokojące lub nieoczekiwane zmiany w zachowaniu lub zaburzenie jego codziennej rutyny niewynikające z łatwych do zidentyfikowania zewnętrznych czynników, należy zwrócić się do weterynarza.

Dowiedz się, jakie problemy behawioralne, zaburzenia i zachowania u starszych psów i kotów należy skonsultować z weterynarzem.

Dezorientacja

Jednym z objawów, które w szczególności powinny zwrócić uwagę właściciela, jest dezorientacja u zwierzaka. Jeśli Twój pies lub kot zaczyna gubić się w dobrze znanych sobie miejscach, lub też nie reaguje bądź reaguje z opóźnieniem na rozmaite bodźce, może to świadczyć o rozwoju choroby bądź zaburzeń. Oznaką dezorientacji jest również nierozpoznawanie przez psa lub kota znanych mu miejsc, osób bądź innych zwierząt.

Dezorientacja u zwierząt w starszym bądź podeszłym wieku może świadczyć o demencji, nie jest ona jednak jedyną możliwą przyczyną, dlatego należy skonsultować się z lekarzem weterynarii.

Sklep Zoologiczny KrakVet.pl

Szeroki wybór wysokiej jakości karm dla psów seniorów

Problemy socjalne

Jeśli Twój pies lub kot dotychczas był przyjazny wobec napotykanych osób lub zwierząt, chętnie witał się z domownikami i nie bywał lękliwy, a nagle wystąpiła w tym zmiana niespowodowana naglą, stresującą sytuacją, powinno to zwrócić Twoją uwagę. Jeśli pupil-senior mniej chętnie wita się z domownikami, zaczął bywać lękliwy lub agresywny w kontakcie z innymi zwierzętami, lub też jego zainteresowanie kontaktem zauważalnie się zwiększyło lub zmniejszyło, udaj się do weterynarza.

Przyczyną zmian w zachowaniu zwierzaka może być choroba, bolesna dolegliwość, lub problemy ze zmysłami.

Zaburzenia snu i rytmu dobowego

Kolejną oznaką problemów zdrowotnych u kota lub psa w podeszłym wieku są zaburzenia jego rytmu dnia oraz problemy ze snem. Psy i koty zasadniczo lubią rutynę, więc jeśli zostaje ona zaburzona przez nieznane czynniki, powinno to zwrócić uwagę właściciela. Jeśli zwierzak sypia niespokojnie i często budzi się w nocy, lub też zaczyna znacznie więcej sypiać w ciągu dnia, może to świadczyć o problemach zdrowotnych.

Zachowania tego typu mogą wynikać zarówno z demencji, jak i innych chorób i dolegliwości – problemy ze snem może powodować również dyskomfort lub ból.

Sprawdź: Kiedy pies jest seniorem – zrozum lepiej zmieniające się potrzeby swojego przyjaciela

Brudzenie w domu

Problemy z wypróżnianiem się i zachowaniem higieny również mogą pojawić się u psa lub kota seniora. Jeśli pupil przestał okazywać, że wymaga pójścia za potrzebą, chodzi na spacery, a jednak załatwia się w domu, lub też zaczął oddawać mocz lub kał w losowych miejscach, w tym na widoku właściciela, należy bezzwłocznie skonsultować się z weterynarzem.

Podobne problemy mogą co prawda być odpowiedzią na zmiany w codziennej rutynie lub stres, a także na przykład źle dobraną lub niedostatecznie czyszczoną kuwetą, jednak przyczyną mogą być również rozmaite choroby, takie jak demencja.

Zwiększona lub zmniejszona aktywność i stereotypia

Kolejnymi oznakami wystąpienia problemów zdrowotnych u starszych psów i kotów są zmiany w aktywności zwierzaka. Pupil może stać się otępiały i mniej aktywny, lub wręcz przeciwnie – może zachowywać się nieco nadpobudliwie lub często wędrować bez celu. Może pojawić się również stereotypia, czyli ciągłe powtarzanie pewnych bezcelowych ruchów lub też grymasów.

Oznakami mogą być:

• apatia lub depresja,
  • lizanie przedmiotów lub właścicieli,
  • wpatrywanie się w przedmioty,
  • zwiększone wędrowanie,
  • zmniejszona chęć do odkrywania nowych miejsc.