Jak wyrobić paszport dla psa?

Stajemy się coraz bardziej mobilni, nie tylko podróżujemy coraz częściej, ale też chętniej się przeprowadzamy. Granice państw nie są już dla nas – ludzi – żadną przeszkodą, zwłaszcza w ramach Unii Europejskiej. Nie oznacza to jednak, że nasze psy mogą podróżować równie swobodnie.

Względy zdrowotne oraz bezpieczeństwo, zarówno ludzi jak i zwierząt, powodują, że przewóz psa przez granicę obwarowany jest pewnymi warunkami. Do roku 2003 w wielu krajach po przekroczeniu granicy obowiązywała dość uciążliwa kwarantanna. Dziś, w krajach UE i stowarzyszonych (np. Islandia, Szwajcaria, Norwegia) wystarczy spełnić kilka prostych warunków. Zwierzę koniecznie musi posiadać wszczepiony mikroczip, który pozwala na potwierdzenie tożsamości właściciela, w przypadku, gdyby pies zaginął lub został porzucony. Przed rokiem 2011 psom wykonywano identyfikacyjne tatuaże i są one ważne po dziś dzień, dlatego tych psów nie trzeba chipować. Kolejnym warunkiem jest komplet szczepień i badań profilaktycznych.

Zazwyczaj szczepienie przeciw wściekliźnie i tak wykonujemy co roku, przed planowanym wyjazdem warto sprawdzić, czy nie przegapiliśmy daty, a jeśli tak, istotne jest, ile dni upłynie między szczepieniem a przelotem. Uważa się, że ilość przeciwciał wystarczająca do ochrony przed zakażeniem wytwarza się po trzech tygodniach od zastrzyku – dlatego, minimum tyle czasu musi upłynąć, zanim przekroczymy granicę. Wszystkie te informacje – o mikroczipie, szczepieniach, i o tym, kto jest właścicielem zwierzęcia, znajdą się w paszporcie dla psa.

Gdzie wyrobić paszport dla psa?

Paszport dla psa ma formę małej książeczki, formatu A6. Znajdziemy w nim informacje takie, jak dane adresowe właściciela psa i lekarza weterynarii wystawiającego dokument, opis zwierzęcia (rasę, wagę, umaszczenie, płeć itp.), datę urodzenia, listę szczepień, datę ostatniego szczepienia na wściekliznę, informacje na temat wszczepionego chipa (numer seryjny i miejsce wszczepienia) oraz adnotację na temat braku kleszczy. Jeśli udajesz się do państw takich, jak Wielka Brytania, Malta, Finlandia, Szwecja lub Malta, potrzebne będzie także zaświadczenie o tym, że zwierzę jest wolne od tasiemca bąblowca. Wynika to z faktu, że tereny te są wolne od tego pasożyta.

Aby dokument wyrobić, musimy zgłosić się do lekarza weterynarii dysponującego odpowiednimi uprawnieniami. Ich listę znajdziesz na stronie powiatowego lekarza weterynarii. W praktyce, usługę taką oferuje większość dużych klinik weterynaryjnych.

Cena paszportu jest stała i wynosi 100 zł. Niestety, przed każdym przejazdem należy dokonywać legalizacji paszportu, co kosztuje 26 zł. Legalizacja polega na tym, że weterynarz zaświadcza o zdrowiu zwierzęcia. Czasem wystarczy do tego jedna wizyta, jeśli jednak okaże się, że potrzebne są badania krwi czy inne testy, sprawa może się przedłużyć.

Jak przygotować psa do podróży?

Dokumenty to nie jedyne, o co musimy zadbać, by podróż z psem była możliwa i bezpieczna. Zwierzęta, nawet najbardziej towarzyskie i prospołeczne, często reagują na zmianę otoczenia stresem, nie rozumieją, dlaczego zamknięto je na wiele godzin w transporterze, mogą też cierpieć na chorobę lokomocyjną. Warto skonsultować się z weterynarzem odnośnie odpowiedniej, lekkostrawnej karmy dla psa, a także mieć w zanadrzu przysmaki dla psa, z którymi jednak nie należy przesadzać ze względu na możliwość wystąpienia wymiotów.

Pamiętaj, że pies w samochodzie powinien być odpowiednio zabezpieczony. Małego psiaka najlepiej umieścić w odpowiednim transporterze, większego przypiąć odpowiednimi pasami.

Posted Under