Cukrzyca u kota – jak sobie z nią radzić?

kot chory na cukrzycę
Facebookmail

Cukrzyca to choroba, którą kojarzymy głównie z człowiekiem. Wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy, że cukrzyca nie tylko może zaatakować kota, ale występuje u nich coraz częściej. Czym ona jest? Do czego może prowadzić? Jak sobie z nią radzić? To są pytania, którę właściciele kotów muszą sobie coraz częściej zadawać.

Przyczyny cukrzycy u kota

Rozwój cukrzycy jest związany z nieprawidłowym działaniem trzustki. Nie jest jednak tak, że to ona uszkadza trzustkę – cukrzyca jest jedynie następstwem takiego uszkodzenia, czy nieprawidłowego działania. Dlatego nie ma większego znaczenia to, dlaczego ów organ nie działa jak należy. Ważne jest to, że w wyniku zaburzeń pracy trzustki wydalane są za małe ilości insuliny odpowiedzialnej za obniżanie poziomu cukru we krwi. Prowadzi to do przewlekłej choroby, znanej jako cukrzyca, przez którą poziom cukru w kociej krwi jest za wysoki. Z tego powodu koty, które dostają posiłki bogate w węglowodany, są bardziej narażone na działanie choroby, niż koty o zbalansowanej diecie.

Cukrzyca u kota – objawy

Cukrzyce najczęściej widać po kłopotach z wagą kota. Kłopotach, które mogą przybrać dwie wersje: albo kot staje się otyły, albo znacznie traci na wadze. Odpowiedzi na pytanie o to, czy nasz kot ma cukrzycę, można szukać również w moczu zwierzęcia. Jeżeli znajduje się w nim glukoza, której nie powinno tam być, zaś ciężar takiego moczu jest znacznie zwiększony, to może to oznaczać cukrzycę. Warto wiec udać się do weterynarza i wykonać badanie moczu. Z cukrzycą idą w parze również takie problemy jak: apatia, częste oddawanie moczu, zmiany skórne, czy nadmierne picie wody. Jeżeli podejrzewamy, że nasz kot ma cukrzyce, to powinniśmy niezwłocznie udać się do weterynarza!

cukrzyca u kota

Cukrzyca u kota a dieta

Jeżeli jest się właścicielem kota cukrzyka, to trzeba zwracać szczególną uwagę na to, jaki pokarm dajemy naszemu pupilowi. Niestety, większość kupowanych karm odpada, ponieważ rzadko która ma mniej niż 5% węglowodanów w składzie – a jest to próg, jakiego kot-diabetyk nie powinien przekraczać. Wybierając karmę trzeba więc kierować się ilością węglowodanów zawartych w produkcie. Problem jest jednak taki, że węglowodany są potrzebne i czasem karma, która ma ich zbyt niewiele, może okazać się niewystarczająca dla Waszego kota. Dlatego – jak we wszystkim – także i w tym wypadku, należy kierować się rozsądkiem.

Zalecamy: Mokre diety weterynaryjne dla kotów chorych na cukrzycę

Zastrzyki i refleksje

Kot, który cierpi na cukrzycę, ma problemy z wytworzeniem odpowiedniej ilości insuliny, dlatego niezbędne jest dawanie mu zastrzyków z insuliną. O tym najwięcej dowiesz się od swojego weterynarza. Najważniejsze w walce z chorobą jest jej szybkie rozpoznanie i błyskawiczne reagowanie – np. poprzez dobór odpowiedniej diety. Choć cukrzyca jest ciężką chorobą, to nie jest ona kocim końcem świata – jeżeli zadbacie o swojego pupila, to spędzicie ze sobą wiele wspaniałych chwil. Nie jest też tak, że kot cukrzyk musi czuć się straszliwie źle. Jeżeli będziecie utrzymywać odpowiedni poziom cukru we krwi, to kot będzie czuł się normalnie i będzie mógł cieszyć się życiem.

Facebookmail