Najczęściej pojawiające się schorzenia u psa

Co często trapi Twojego czworonoga? Jakie są najczęściej pojawiające się schorzenia u psa? Obecnie człowiek posiada szeroką wiedzę na temat chorób psów. Jest to związane z prężnie rozwijającą się medycyną weterynaryjną.

XXI wiek radykalnie zmienił nastawienie ludzi do zwierząt udomowionych. Wcześniej zwierzęta były hodowane w określonym celu. W przypadku psa, niegdyś miał on pełnić funkcję obronną bądź stróżującą. Dopiero wzbogacenie się społeczeństw oraz zmiany cywilizacyjne spowodowały, że pies awansował na najlepszego przyjaciela człowieka, co z kolei spowodowało rozwój weterynarii.

Ponieważ pies to najlepszy przyjaciel człowieka i członek rodziny, każdy z nas jako właściciel zwierzęcia powinien posiadać podstawową wiedzę na temat psich chorób. Dlatego dziś zapoznam Cię z kilkoma najczęściej pojawiającymi się schorzeniami u psa, które sama spotykam podczas pracy jako lekarz weterynarii.

Problemy żołądkowo-jelitowe

Problemy z przewodem pokarmowym to zdecydowanie jedne z najczęściej pojawiających się schorzeń u psa. Ten fakt związany jest mocno z charakterem naszych ulubieńców – niejednemu z nich zdarza się zjeść coś niedozwolonego podczas spaceru. Bardzo często przyczyną zaburzeń żołądkowo-jelitowych jest też nagła zmiana psiej diety bądź tak zwane „karmienie ze stołu”.

Jak objawiają się schorzenia związane z układem pokarmowym? Do najbardziej charakterystycznych objawów możemy zaliczyć:

1. biegunkę,
  2. wymioty,
  3. brak apetytu,
  4. posmutnienie.
  5. brak aktywności,
  6. zaparcie,
  7. ból brzucha.

Przy wielu najczęściej pojawiających się schorzeniach u psa, związanych z przewodem pokarmowym, objawy są podobne i trudno postawić diagnozę, bazując tylko na objawach klinicznych, które obserwuje właściciel. Dlatego bardzo często konieczne jest wykonanie badań dodatkowych, takich jak badanie kału, badanie krwi, badanie radiologiczne oraz ultrasonograficzne jamy brzusznej.

Poniżej przedstawiam kilka czynników (nie sposób wymienić wszystkich!), które mogą spowodować zaburzenia motoryki przewodu pokarmowego:

1. pasożyty,
  2. nagła zmiana diety,
  3. zatrucie pokarmowe,
  4. stres,
  5. ciało obce, na przykład kość lub zabawka zjedzona przez czworonoga,
  6. choroby narządów wewnętrznych, na przykład trzustki,
  7. choroby zakaźne, na przykład parwowiroza.

Jak więc widzisz, istnieje wiele przyczyn chorób przewodu pokarmowego. Te najczęściej pojawiające się schorzenia u psa mogą być bardzo poważne w skutkach. Dlatego nigdy nie bagatelizuj objawów związanych z układem pokarmowym.

Pies się drapie? Najczęściej pojawiające się schorzenia u psa powodujące problemy skórne

Nie skłamię, jeśli napiszę, że problemy dermatologiczne to jedne z najczęściej pojawiających się schorzeń u psa. Przyczyny zmian skórnych i pogorszenie wyglądu okrywy włosowej mogą mieć różnorakie podłoże. Nie na darmo o skórze mówi się, że jest zwierciadłem organizmu. Stąd też nie zawsze problemy, które widzimy na skórze, związane są tylko i wyłącznie z nią.

Istnieje wiele przyczyn, które mogą wywołać problemy skórne. Możemy do nich zaliczyć:

1. pasożyty skóry,
  2. alergie, na przykład alergia pokarmowa czy atopowe zapalenie skóry,
  3. choroby autoimmunologiczne,
  4. choroby narządów wewnętrznych, na przykład problemy z wchłanianiem jelitowym czy problemy związane z prawidłowym funkcjonowaniem nerek,
  5. schorzenia infekcyjne skóry – bakteryjne, grzybicze,
  6. problemy hormonalne, na przykład niedoczynność tarczycy lub nadczynność kory nadnerczy,
  7. niedobory żywieniowe,
  8. choroby genetyczne.

Tak jak w przypadku problemów żołądkowo-jelitowych, do postawienia prawidłowej diagnozy i wdrożenia odpowiedniego leczenia, lekarz weterynarii często musi wykonać badania dodatkowe. Dwa całkowicie różne schorzenia dermatologiczne mogą objawiać się bardzo podobnie.

Jakie są objawy najczęściej pojawiających się schorzeń u psa związanych ze skórą? Przy problemach dermatologicznych mogą wystąpić:

1. świąd,
  2. wyłysienia na skórze,
  3. nadmierne wypadanie sierści
  4. sierść jest matowa, łamliwa,
  5. skóra ma bardzo nieprzyjemny zapach,
  6. występują zmiany na skórze – grudki, krosty, przebarwienia, zaczerwienienia,
  7. pojawia się łojotok suchy lub mokry.

Na problem dermatologiczny często składa się kilka czynników. Zarówno diagnostyka, jak i leczenie schorzeń skórnych wymagają czasu i cierpliwości.

Sklep Zoologiczny KrakVet.pl

Szeroki wybór wysokiej jakości karm weterynaryjnych Brit dla psów

Schorzenia u psa związane z układem ruchu

Bez wątpienia choroby związane z układem kostno-szkieletowym to jedne z najczęściej pojawiających się schorzeń u psa. Często związane jest to z dużą aktywnością ruchową, która cechuje ten gatunek. Znaczna część problemów układu ruchu powstaje na tle urazowym. Jednakże u czworonogów możemy także wymienić inne przyczyny zaburzeń kostno-stawowych. Należą do nich:

1. podeszły wiek – u psów również występują zmiany zwyrodnieniowe stawów, na przykład spondyloza kręgów,
  2. rasa – niektóre rasy psów posiadają genetyczne predyspozycje do występowania określonych schorzeń – na przykład dysplazja stawów biodrowych u owczarków niemieckich,
  3. waga psa – nadwaga u psa w połączeniu z aktywnością fizyczną znacznego stopnia predysponuje do przeciążeń i uszkodzeń w obrębie układu kostno-stawowego,
  4. urazy – na przykład upadek z wysokości lub wypadek komunikacyjny,
  5. zmiany nowotworowe.

Najczęściej pojawiające się schorzenia u psa związane z układem ruchu objawiają się zazwyczaj:

1. kulawizną jednej lub większej ilości kończyn,
  2. apatią,
  3. niechęcią do poruszania się,
  4. bolesnością okolicy kończyn i/lub kręgosłupa,
  5. problemami ze wstawaniem.

W celu rozpoznania schorzenia i postawienia diagnozy, lekarz weterynarii musi wykonać dokładne badanie ortopedyczne, które niejednokrotnie wymaga uspokojenia pacjenta i miorelaksacji (rozluźnienia mięśni). Bardzo pomocne jest również badanie radiologiczne, które nie tylko pozwala rozpoznać schorzenie, ale także umożliwia wdrożenie odpowiedniego postępowania lekarskiego i kontrolę postępów w leczeniu (na przykład w przypadku złamania kości).

Jak widzisz, najczęściej pojawiające się schorzenia u psa dotyczą różnych układów w organizmie. Objawy i przebieg wielu chorób są do siebie zbliżone, dlatego przed wdrożeniem leczenia warto zasięgnąć opinii lekarza weterynarii. Pełny wywiad lekarski, badanie kliniczne oraz badania dodatkowe pomogą ustalić przyczynę dolegliwości Twojego czworonoga.

Data publikacji: 19.08.2020